یه مثال قدیمی هست که میگه "کارو ابزار میکنه ، لافشو اوستا میزنه " .

ابزار ما هم در کامپیونر ، اپلیکیشن ها و ترفند های نرم افزاری ماست . اگه بخواهیم بین کسی که از نرم افزارهای سومی استفاده میکنه و کسی که یاد داره با استفاده از خود سیستم عامل مشکلات رو حل گنه یکی رو انتخاب کنیم ، نفر دوم منتخب خواهد بود . 

این دستورات و ترفندها به غیر از اینکه در سیستم عامل ویندوز کارایی بسیاری داره ، بیشترشون با تغییراتی جزئی در لینوکس هم کاربرد دارن .

دستور ping

اکثر شما با این دستور آشنایی کامل دارید. با استفاده از این دستور میتوانیم بفهمیم که به اینترنت یا در یک شبکه داخلی به یک سیستم دیگر ارتباط داریم یا خیر. این دستور امکانات زیادی را برای ما فراهم میکند به عنوان مثال شما میتوانید با استفاده از –t یک پینگ پیوسته به آدرس مورد نظر داشته باشید.

شما میتوانید در این دستور از domain name هم استفاده کنید به عنوان مثال یک پینگ به سایت گوگل میزنیم.

دستور tracert

این دستور یک دستور بسیار مهم در یک شبکه کامپیوتری است. شما با استفاده از این دستور میتوانید مسیریاب هایی که در یک مسیر تا آدرس مقصد وجود دارد را مشاهده کنید. با استفاده از این دستور میتوان فهمید که مشکلی که در ارتباط به نقطه مقصد داریم از طرف کدام نقطه از شبکه است.

دستور Ipconfig

شما با استفاده از این دستور میتوانید آی پی داخلی که سیستم شما به خود اختصاص داده است به همراه subnet mask و default gateway را پیدا کنید.

دستور flushdns

ممکن است در بعضی از اوقات سرعت وب گردی شما کم شده و به درستی بعضی از سایت ها برای شما باز نشود یا به کندی این عمل انجام شود. معمولا این نوع از مشکلات میتواند ناشی از DNS باشد که با قرار دادن یک آدرس DNS مناسب میتوانید مشکل را حل کنید. اما در برخی موارد علت این مشکل به دلیل کش DNS شمااست که با استفاده از این دستور میتوانید کش DNS را پاک کرده و مشکل را حل کنید. با استفاده از Ipconfig و دستور flushdns میتوان این دستور را نوشت.

دستور ARP

زمانی قرار است سیستم شما در یک شبکه با یک سیستم دیگر ارتباط برقرار کند بایستی عملیات ARP بین دو سیستم انجام شود. بدین معنی که این سیستم برای ارتباط با سیستم دیگر به تنهایی با داشتن IP address قادر به انجام این کار نیست و حتما باید آدرس فیزیکی سیستم دیگر را بدست آورد. با استفاده از پروسه ARP این سیستم میتواند آدرس فیزیکی سیستم مورد نظر را با broadcast کردن آی پی آدرس آن و درخواست آدرس فیزیکی آن سیستم، عملیات arp را انجام دهد. بدین ترتیب آدرس های فیزیکی در یک arp table ذخیره شده و اطلاعات لازم در شبکه بین دو سیستم مبدا و مقصد ارسال میشود. با استفاده از دستور arp –a میتوان آدرس های فیزیکی که به سیستم شما متصل شده اند را مشاهده کرد. و با استفاده از دستور arp –d آدرس های فیزیکی که به صورت داینامیک به سیستم شما متصل شده اند را حذف کرد.

دستور get mac

با استفاده از این دستور میتوانید آدرس فیزیکی گیرنده وایرلس یا کارت شبکه خود را به دست آورید.

دستور netstat

با استفاده از این دستور با پارامتر –an میتوانید پورت های استفاده شده به همراه آی پی آدرس آن را مشاهده کنید.